Veelgestelde vragen
Wat betekent privégebruik in Reisbalans?
Werkgevers kunnen je toestaan om Reisbalans-diensten privé te gebruiken. De kosten daarvan kunnen op twee manieren worden verrekend: via je salaris of direct tussen jou en Reisbalans. Vraag je werkgever of privégebruik is toegestaan en hoe de verrekening plaatsvindt.
Wat gebeurt er als ik mijn machtiging intrek?
Als je je machtiging intrekt en daarmee de automatische incasso stopzet, worden de kosten voor privégebruik niet langer automatisch van je bankrekening afgeschreven. In plaats daarvan worden ritten met het reisdoel 'Privé' verrekend met je salaris. Je kunt nog steeds gebruik blijven maken van de diensten die je werkgever aanbiedt. Het intrekken van je machtiging betekent dus niet dat je jouw mobiliteitskaart of reisproducten kwijtraakt.
Wil je de kosten weer van je eigen rekening laten afschrijven? Geef dan opnieuw een automatische machtiging af via je Reisbalans-account.
Wanneer krijg ik mijn factuur?
Rond de 8e van elke maand ontvang je een e-mail met de aankondiging van de incasso. In deze e-mail staat ook een link naar je factuur in je Reisbalans-account. Deze factuur bevat de kosten van de voorgaande maand. Bijvoorbeeld: in mei ontvang je de factuur voor april. Zorg ervoor dat je je ritten op tijd bevestigt, zodat de kosten correct worden verwerkt.
Waarom kan ik mijn automatische machtiging niet geven?
Als je een melding krijgt dat je machtiging geannuleerd is, heb je waarschijnlijk (per ongeluk) op annuleren geklikt. Was dit een vergissing? Probeer het opnieuw via je Reisbalans account.
Geeft het systeem aan dat het afgeven van de machtiging mislukt is? Dan ligt het waarschijnlijk aan een technische fout bij je bank. Probeer het na een paar minuten nog een keer.
Lukt het hiermee alsnog niet? Neem gerust contact op met onze klantenservice via 088 934 3456. We zijn 24/7 telefonisch bereikbaar om je te helpen.
Waarom is mijn factuur niet betaald?
Heb je een e-mail ontvangen dat de betaling niet gelukt is? Geen zorgen, dit kan meerdere redenen hebben.
- Je hoeft het bedrag niet zelf over te maken. Wij zullen binnen 5 werkdagen een nieuwe poging doen.
- Controleer of er voldoende saldo op je bankrekening staat om de volgende incasso te verwerken.
Waar vind ik mijn privékosten?
Via de Reisbalans portal:
- Log in op de portal.
- Klik in het linker menu op ‘Overzicht’.
- Selecteer via het filter alle ritten met het reisdoel 'Privé'.
- Je ziet per rit wat je voor deze privérit betaalt.
Via de Reisbalans app:
- Open de app.
- Druk op ‘Overzicht’.
- Voor ritten met reisdoel ‘Privé’, filter je op het reisdoel privé.
- Je ziet per rit wat je voor deze privérit betaalt.
Hoe kan ik privékosten via mijn eigen bankrekening laten verrekenen?
Bij het verrekenen van privékosten via je eigen bankrekening incasseert Reisbalans maandelijks de kosten van je privégebruik via een automatische incasso.
- Geef een automatische incasso af via je Reisbalans-account. Hiermee geef je toestemming aan Reisbalans om bedragen voor privégebruik van je bankrekening af te schrijven. Dit gebeurt via onze betaalpartner, Twikey.
- Gebruik de diensten die jouw werkgever via Reisbalans aanbiedt. Zorg ervoor dat je de transacties het reisdoel 'Privé' meegeeft, zodat ze via je bankrekening worden verrekend.
- Vergeet niet om je ritten te bevestigen.
Let op: Klik je op 'Bevestigen', dan kun je deze actie niet meer terugdraaien, en is het niet meer mogelijk om je rit aan te passen. Controleer dus goed of alle details kloppen. Als je twijfelt, klik dan op 'Annuleren'.
Hoe snel na het afgeven van mijn automatische machtiging kan ik (via eigen rekening) privégebruik maken van Reisbalans?
Zodra je je automatische machtiging hebt geregeld, kun je direct privé gebruik maken van Reisbalans. Zorg ervoor dat je de machtiging hebt afgegeven op het moment dat je de transacties wilt bevestigen onder het reisdoel 'Privé'. Tijdens de bevestiging controleert Reisbalans of de kosten via je bankrekening of via je salaris verrekend worden.
Hoe geef ik aan dat mijn transacties privégebruik zijn?
Om je transacties als privégebruik te markeren, pas je het reisdoel aan tijdens het bevestigen van je ritten.
- Open de lijst met gemaakte transacties.
- Stel voor elke transactie het reisdoel in op 'Privé' als dit van toepassing is.
- Controleer zorgvuldig of alle details juist zijn voordat je op "Bevestigen" klikt.
Let op: Deze actie kan niet meer ongedaan worden gemaakt nadat je hebt bevestigd. Twijfel je? Klik dan op "Annuleren" om je rit te controleren of aan te passen.
Hoe verander ik mijn NAW-gegevens voor de automatische machtiging?
Om je NAW-gegevens voor de automatische machtiging aan te passen, volg je deze stappen:
- Geef de wijziging door aan je werkgever, zodat zij de gegevens kunnen aanpassen in hun systeem.
- Neem contact op met je bank en meld de wijziging, zodat ze je gegevens kunnen bijwerken.6
Hoe verander ik mijn bankrekeningnummer?
Je kunt je bankrekeningnummer voor de automatische afschrijving bij Reisbalans niet rechtstreeks wijzigen. Als je wilt dat de betalingen van een ander bankrekeningnummer gebeuren, volg dan deze stappen:
- Trek de huidige machtiging in.
- Geef een nieuwe machtiging af met je gewenste bankrekeningnummer.
Hoe zet ik privégebruik verrekenen via mijn eigen rekening aan?
Via de Reisbalans portal:
- Log in op de nieuwe portal.
- Ga in het linkermenu naar 'Facturen en machtigingen'.
- Klik op 'Automatische machtiging afgeven'. Een nieuw tabblad opent met het machtigingsscherm van Twikey.
- Kies je bank, vul de gevraagde gegevens in en controleer de bevestiging.
- Sluit het tabblad om terug te gaan naar de Reisbalans portal.
Vergeet niet: Houd je identifier of inloggegevens van je bank bij de hand.
Via de Reisbalans app:
- Open de app en druk rechtsonder op 'Meer'.
- Druk op 'Facturatie' en vervolgens 'Automatische machtiging afgeven'.
- Een nieuw scherm opent met het machtigingsscherm van Twikey.
- Kies je bank, vul de gevraagde gegevens in en controleer de bevestiging.
- Sluit het scherm om terug te gaan naar de Reisbalans app.
Vergeet niet: Houd je identifier of inloggegevens van je bank bij de hand.
Wat is Yellowbrick?
Yellowbrick is een handige betaaldienst waarmee je mobiel kunt parkeren. Je hoeft niet meer naar een parkeerautomaat voor een kaartje. Met je telefoon start en stop je eenvoudig je parkeertijd. Je kunt parkeren op straat door heel Nederland, bij meer dan 250 ParkBee locaties en op Schiphol.
Waar kan ik parkeren met Yellowbrick, inclusief ParkBee locaties?
Je kunt gemakkelijk vinden waar je kunt parkeren met Yellowbrick op deze pagina: https://yellowbrick.nl/locaties/
- Voor straatparkeren, ga naar het gedeelte ‘Waar kan ik bricken op straat?’
- Voor ParkBee locaties, scroll naar beneden naar het gedeelte ‘Waar kan ik bricken bij ParkBee?’
Wat moet ik doen als ik mijn Yellowbrick-wachtwoord ben vergeten?
Geen zorgen als je je wachtwoord bent vergeten. Je kunt eenvoudig een nieuw wachtwoord aanvragen via de portal of de app.
Via de portal:
- Log in op de portal.
- Ga naar 'Kaarten en diensten' in het linkermenu.
- Klik op 'Yellowbrick'.
- Klik op de link 'Wachtwoord aanvragen'.
- Je wordt doorgestuurd naar Yellowbrick om nieuwe inloggegevens aan te maken.
Via de Reisbalans app:
- Open de app en druk rechts onderin op 'Meer'.
- Ga naar 'Services' en dan naar 'Straatparkeren'.
- Druk op 'Wachtwoord vergeten?' en vervolgens op 'Website openen'.
- Bij de pop-up 'Website openen?', druk op 'Ga verder'.
- Voer je e-mailadres in en druk op 'Verstuur wachtwoord'.
- Je ontvangt een nieuw wachtwoord per e-mail om in te loggen bij Yellowbrick.
Hoe kan ik op straat parkeren met Yellowbrick via Reisbalans?
- Open de Yellowbrick-app op je telefoon.
- Druk op ‘Start een nieuwe parkeeractie’.
- Selecteer de parkeerzone waar je je auto hebt neergezet.
- Druk op ‘Doorgaan’.
- Controleer of het juiste kenteken is geselecteerd en druk op ‘Ja, start parkeren’.
- Als je weer vertrekt, druk op ‘Transactie stoppen’.
- Binnen 48 uur zie je de transactie in de Reisbalans app/portal.
- Kenmerk de transactie met een reisdoel en druk op ‘Bevestigen’.
Hoe parkeer je bij een ParkBee locatie met Yellowbrick en Reisbalans?
- Open de Yellowbrick app op je telefoon.
- Druk op 'Start een nieuwe parkeeractie'.
- Selecteer de ParkBee parkeergarage waar je je bevindt.
- Druk op 'Open slagboom' om naar binnen te rijden.
- Bij het uitrijden druk je op 'Transactie stoppen' zodat de slagboom weer opent.
- Binnen 48 uur verschijnt de transactie in de Reisbalans app/portal.
- Kenmerk de transactie met een reisdoel en druk op 'Bevestigen'.
Hoe activeer ik Yellowbrick?
Als je werkgever straatparkeren voor je heeft geregeld, kun je Yellowbrick gebruiken zodra je het hebt geactiveerd. Volg deze stappen om aan de slag te gaan:
- Download de Yellowbrick-app.
- Open de Reisbalans app of portal en klik op ‘Kaarten en diensten’ in de navigatiebalk links.
- Bekijk je e-mailadres dat wordt getoond. Je ontvangt per e-mail een wachtwoord van Yellowbrick.
- Log in op de Yellowbrick-app met je e-mailadres en wachtwoord.
Nu kun je de app gebruiken en het kenteken van de auto waarmee je wilt parkeren invoeren.
Hoe declareer ik zelf betaalde parkeerkosten?
Via de Reisbalans portal:1. Log in op de portal.2. Ga naar ‘Overzicht’ in het linker menu.3. Klik op het groene plusje rechts onderin het scherm en kies ‘Nieuwe declaratie’.4. Vul de gevraagde gegevens in en klik op ‘Bevestig’ onderin het scherm.Via de Reisbalans app:1. Open de app en klik op ‘Declaratie’, of ga naar ‘Overzicht’ onderin het menu en klik op het groene plusje.2. Kies als hoofdcategorie ‘Parkeerkosten’ en als subcategorie ‘Parkeren’.3. Selecteer het reisdoel en vul het bedrag in dat je wilt declareren.4. Upload een foto van het bonnetje.5. Klik op ‘Opslaan’ en vergeet niet om je transactie te bevestigen.Via de Reisbalans portal:
- Log in op de portal.
- Ga naar ‘Overzicht’ in het linker menu.
- Klik op het groene plusje rechts onderin het scherm en kies ‘Nieuwe declaratie’.
- Vul de gevraagde gegevens in en klik op ‘Bevestig’ onderin het scherm.
Via de Reisbalans app:
- Open de app en klik op ‘Declaratie’, of ga naar ‘Overzicht’ onderin het menu en klik op het groene plusje.
- Kies als hoofdcategorie ‘Parkeerkosten’ en als subcategorie ‘Parkeren’.
- Selecteer het reisdoel en vul het bedrag in dat je wilt declareren.
- Upload een foto van het bonnetje.
- Klik op ‘Opslaan’ en vergeet niet om je transactie te bevestigen.
Wat kost parkeren bij NS P+R
Bij veel P+R locaties parkeer je gratis, maar sommige locaties moet je wel betalen. De tarieven verschillen per terrein. Reis je dezelfde dag met de trein? Dan kun je korting krijgen. De hoogte van deze korting varieert per locatie. Met de korting betaal je nooit meer dan €9,- per dag.
Wat is NS P+R?
NS P+R staat voor Parkeer en Reis. Dit zijn parkeerterreinen in de buurt van NS-stations. Ze zijn ideaal als je een deel van je reis met de trein wilt maken.
Hoe parkeer ik op een P+R locatie met mijn Reisbalans mobiliteitskaart?
Parkeren op een betaald NS P+R parkeerterrein gaat als volgt:
Inrijden op een P+R terrein
- Rijd naar de slagboom. Je kenteken wordt automatisch gescand.
- Wacht tot de slagboom opent en parkeer je auto.
Uitrijden op een P+R terrein
- Rijd naar de slagboom. Je kenteken wordt gescand en het te betalen bedrag verschijnt op het display.
- Scan je Reisbalans mobiliteitskaart om reizigerskorting toe te passen. Deze korting wordt automatisch berekend.
- Scan vervolgens je Reisbalans mobiliteitskaart bij 'Betalen NS Business Card' om te betalen.
- De slagboom gaat open en je kunt uitrijden.
Hoe krijg ik reizigerskorting bij NS P+R?
Wil je korting op je parkeerkosten bij een betaalde P+R-locatie, omdat je met de trein reist? Dat kan! Reis op dezelfde dag als je parkeeractie met de trein en je ontvangt korting zodra het dagtarief is bereikt. Scan daarvoor je Reisbalans mobiliteitskaart bij het uitrijden.
Let op:
- De korting geldt niet voor internationale treinreizen.
- De korting wordt pas toegepast als het reguliere dagtarief is bereikt.
- Zorg dat je bent uitgecheckt met je e-ticket of Reisbalans mobiliteitskaart bij NS, anders ontvang je geen korting.
Hoe gebruik ik NS P+R met Reisbalans?
Om NS P+R te gebruiken, moet je de dienst eerst activeren in jouw Reisbalans omgeving.
- Log in op de Reisbalans app of portal.
- Ga naar 'Kaarten & Diensten'.
- Activeer de NS P+R dienst.
Er zijn geen kosten verbonden aan het activeren van NS P+R. Na het activeren kun je er direct gebruik van maken.
Wat moet ik doen als ik mijn mobiliteitskaart ben vergeten?
Vervelend dat je je mobiliteitskaart bent vergeten. Dat kan gebeuren!
- Informeer bij je werkgever of je de kosten die je zelf hebt betaald, bijvoorbeeld voor een treinkaartje, kunt declareren via Reisbalans of het reguliere declaratieproces van je bedrijf.
- Reis je met een NS-Business Card? Dan kun je in sommige gevallen de gemaakte reiskosten terugvragen bij NS. Lees meer op hun website voor de specifieke voorwaarden: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-ov-chipkaart.html
Wat moet ik doen als ik door een verhuizing anders ga reizen?
Als je gaat verhuizen, geef dit dan zo snel mogelijk door aan je werkgever. Zij passen je adres voor je aan. Let op: probeer niet zelf je adres te wijzigen, dat kan tot administratieve problemen leiden. Voor jou verandert er verder niets, tenzij je werkgever iets anders aangeeft.
Hoe weet ik wanneer mijn mobiliteitskaart verloopt?
Je mobiliteitskaart is vijf jaar geldig. De exacte verloopdatum staat op de kaart zelf — je kunt deze daar eenvoudig controleren. Drie weken vóór de kaart verloopt, ontvang je automatisch een nieuwe kaart per post. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.
Waarom wordt er een bedrag van mijn kaart afgeschreven als ik incheck?
Als je incheckt met je mobiliteitskaart, wordt er direct een instaptarief van je saldo afgehaald. Dit bedrag verschilt per vervoerder.
Bij het uitchecken berekent het systeem de kosten van je reis en wordt het instaptarief verrekend. Het resterende bedrag krijg je teruggestort op je mobiliteitskaart. Na het uitchecken zie je precies hoeveel je hebt betaald en wat je nieuwe saldo is.
Wat moet ik doen als mijn mobiliteitskaart verloren, gestolen of beschadigd is?
Vervelend dat je kaart kwijt of beschadigd is. Volg deze stappen om het op te lossen:
- Blokkeer je kaart direct als deze verloren of gestolen is. Dat kan in je Reisbalans-account. Let op: een geblokkeerde kaart kan niet opnieuw geactiveerd worden, je hebt een nieuwe nodig.
- Open de Reisbalans-app of ga naar de portal.
- Ga naar de pagina ‘Kaarten en diensten’.
- Klik onder ‘Actief’ op je huidige mobiliteitskaart en selecteer onderaan ‘Verloren/gestolen’.
- Kies op het volgende scherm voor een vervangende kaart. Wij sturen deze automatisch naar je huisadres.
Heb je een beschadigde kaart of werkt deze niet meer door een storing? Neem dan direct contact met ons op. We staan 24 uur per dag voor je klaar via 088-934 34 56 of klantenservice@reisbalans.nl.
Mag ik mijn mobiliteitskaart aan iemand anders uitlenen?
Nee, dat mag niet. De mobiliteitskaart is persoonlijk en mag niet door anderen worden gebruikt.
Kan ik mijn mobiliteitskaart naar het buitenland laten versturen?
Ja, dat kan. We sturen de mobiliteitskaart naar het adres dat bij ons geregistreerd is, zolang dit adres in een van de volgende landen ligt:
- Nederland
- België
- Duitsland
- Luxemburg
- Spanje
- Frankrijk
- Oostenrijk
Hoe kan ik een mobiliteitskaart aanvragen?
Zodra je je Reisbalans-account hebt geactiveerd, kun je eenvoudig een mobiliteitskaart aanvragen via de Reisbalans portal.
- Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Kaarten en diensten’.
- Klik vervolgens op de knop ‘Mobiliteitskaart bestellen’.
- Controleer of je persoonlijke gegevens juist zijn ingevuld.
Let op: de levertijd bedraagt 5 tot 10 werkdagen.
Hoe beëindig ik mijn mobiliteitskaart?
Wil je je mobiliteitskaart niet meer gebruiken, of ga je uit dienst? Je kunt deze eenvoudig afsluiten via Mijn Reisbalans.
- Log in op Mijn Reisbalans.
- Klik links in het menu op ‘Kaarten en diensten’.
- Selecteer bij je actieve mobiliteitskaart de optie ‘Beëindigen’.
Stuur je mobiliteitskaart daarna naar Reisbalans, zonder deze door te knippen. Het kost je niets om de kaart terug te sturen. Verstuur deze naar:
Reisbalans
Antwoordnummer 938
3500 VB Utrecht
Let op: Na het beëindigen van je mobiliteitskaart kun je geen gebruik meer maken van aanvullende diensten zoals parkeren, deelauto’s en de OV-fiets.
Hoe gebruik ik de mobiliteitskaart voor het OV?
Met je Reisbalans-mobiliteitskaart kun je reizen met trein, bus, tram en metro bij alle vervoerders in Nederland. Het gebruik is eenvoudig: check in aan het begin van je reis en check uit aan het einde.
Wisselen van vervoermiddel
- Bus of tram: Check altijd in én uit per voertuig.
- Trein of metro: Check in op je vertrekstation en uit op je eindstation.
- Stap je onderweg over op een andere vervoerder (bijvoorbeeld van NS naar Arriva)? Check dan uit bij de ene vervoerder en direct weer in bij de volgende.
De gemaakte OV-ritten worden automatisch toegevoegd aan je ritoverzicht in de Reisbalans-omgeving. Dit gebeurt meestal binnen 24 tot 48 uur.
Wil je reizen in een andere klasse?
Je kunt de klasse (1e of 2e) wijzigen bij een NS-kaartautomaat.
- Houd je mobiliteitskaart voor de OV-chipkaartlezer.
- Kies ‘Klassewissel’ en volg de stappen op het scherm.
- Vergeet niet opnieuw in te checken na het wisselen.
Mag ik zelf saldo of abonnementen laden op de kaart?
Nee, dat is niet de bedoeling. Je hoeft geen saldo op je kaart te zetten; alle kosten worden automatisch via Reisbalans verwerkt. Heb je toch per ongeluk saldo geladen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088 – 934 34 56 of klantenservice@reisbalans.nl.
Hoe activeer ik de mobiliteitskaart?
Om misbruik te voorkomen, moet je je mobiliteitskaart na ontvangst zelf activeren. Dat doe je in twee stappen:
Stap 1: Digitaal activeren
– Open de Reisbalans app of het portaal
– Ga naar ‘Kaarten en diensten’
– Klik op ‘Kaart activeren’
Je kaart is nu digitaal geactiveerd. Wacht daarna minimaal twee werkdagen voordat je verdergaat met de volgende stap. Dit is nodig om te zorgen dat je reisproducten goed worden klaargezet.
Stap 2: Reisproducten ophalen
Na twee werkdagen kun je de reisproducten op je kaart zetten bij een:
– NS-kaartautomaat of
– OV-chipkaart ophaalpunt
Volg daar deze stappen:
- Scan je kaart (NS-automaat) of steek hem in de pasinvoer (ophaalpunt)
- Kies ‘Ophalen bestellingen’ – Bij een ophaalpunt: eerst ‘Meer’, dan ‘Ophalen bestellingen’
- Kies ‘Akkoord’
Je kaart is nu volledig geactiveerd en klaar voor gebruik!
Wat zijn vrije kilometers?
Vrije kilometers zijn een aantal kilometers die je kunt rijden zonder extra kosten bovenop je huurtarief. Veel verhuurbedrijven bieden een vast aantal gratis kilometers per dag, bijvoorbeeld 100 kilometer. Als je meer rijdt dan deze kilometers, betaal je een extra bedrag per kilometer, meestal rond de 13 cent. Vergeet niet dat brandstofkosten altijd voor eigen rekening zijn.
Wat moet ik doen als ik pech heb met de huurauto?
Het is vervelend dat je pech hebt met de huurauto. Hopelijk ben je veilig. Volg deze stappen om verder te gaan:
- Zoek een veilige plek voor de auto en voor jezelf. Als je op de snelweg stilstaat, ga dan altijd achter de vangrail staan.
- Neem telefonisch contact op met de 24/7 Pechhulp van de huurautoleverancier. Alle door Reisbalans geselecteerde leveranciers hebben een professionele hulpdienst. Het alarmnummer vind je bij de autopapieren in het dashboardkastje of hieronder:
- Inqar: 0031 88 99 60 111
- Hertz: 0031 20 502 0227
- Autohopper: 088-1121284
Heb je meer hulp nodig? Bel ons Service Team op 088 934 34 56. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur voor al je vragen over het vinden van de juiste auto.
Wat kan ik doen als de huurauto die ik zoek niet in het boekingsportaal staat?
Als de huurauto die je zoekt niet zichtbaar is, neem dan meteen contact op met ons Service Team. Zij staan klaar om je te helpen en gaan direct op zoek naar een oplossing met onze aangesloten huurautoleverancier. Stuur een e-mail naar team@tripmanager.nl en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.
Wat is een WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid)?
Een WA-verzekering dekt schade die je met de gehuurde auto aan anderen veroorzaakt. De premie voor deze verzekering zit automatisch in de huurtarieven inbegrepen. Let op, je betaalt altijd een eigen risico per schadegeval als de schade niet te verhalen is op een ander. De exacte hoogte van dit eigen risico vind je in de Productregels. Dit geldt ook bij diefstal. Voorbeelden van schade zijn deuken, ruitschade, lekke banden, diefstal en total loss. Voor meer informatie over voorwaarden en uitzonderingen van het eigen risico kun je terecht in de Algemene Voorwaarden van de huurautoleverancier.
Wat is een huurdag?
Een huurdag duurt 24 uur en de tarieven zijn hierop gebaseerd.
Moet ik de brandstof van de huurauto zelf betalen?
Ja, de kosten voor de brandstof zijn voor jou. Je ontvangt de huurauto met een volle tank en moet deze ook weer volgetankt inleveren. Als je dat niet doet, brengt de huurautoleverancier de brandstofkosten alsnog bij je in rekening. Soms worden er extra kosten toegevoegd en deze zie je dan terug op de factuur.
Kan ik een auto huren als ik 18 ben maar mijn rijbewijs nog geen jaar heb?
Helaas, je moet minimaal een jaar in het bezit zijn van een geldig rijbewijs om een auto te kunnen huren. Dit is een eis van alle deelnemende verhuurbedrijven.
Kan ik een specifieke auto, zoals een Volkswagen Golf, huren?
Voor huurperiodes van 1 tot 29 dagen huur je een auto op basis van categorie. Je krijgt dan altijd een auto met vergelijkbare grootte en kenmerken. Wil je een specifieke auto, zoals een Volkswagen Golf, huren voor 30 dagen of langer? Dat kan, maar de beschikbaarheid moet eerst door de verhuurder worden bevestigd.
Kan ik de huurauto laten ophalen?
Ja, dat kan, mits je bij de reservering voor een huurautoleverancier hebt gekozen die dit aanbiedt. Volg deze stappen om de auto te laten ophalen:
- Neem telefonisch contact op met de huurautoleverancier om een ophaalafspraak te maken.
- Zorg ervoor dat de huurauto kosteloos geparkeerd staat.
- Zorg dat je op het afgesproken tijdstip aanwezig bent om de autosleutels te overhandigen.
- Loop samen met de medewerker van de huurautoleverancier een inspectieronde om de auto te controleren.
Op deze manier verloopt het ophalen soepel en zonder problemen.
Hoe krijg ik de autosleutel en haal ik de auto op?
Bij het ophalen van een huurauto volg je deze stappen:
Wanneer je een huurauto aanvraagt, geef je aan wie de auto ophaalt. De medewerker van de verhuurder overhandigt de autosleutels aan deze persoon. Zorg dat je op tijd bent volgens je reserveringsbevestiging; de auto staat klaar binnen de openingstijden van de verhuurlocatie.
- Meld je bij de balie en toon je geldige rijbewijs.
- Inspecteer samen met de medewerker de auto op eventuele bestaande schades.
- Laat de staat van de auto digitaal of schriftelijk vastleggen, als bewijs van de staat bij aflevering.
Hoe werkt de afleverservice voor een huurauto?
Om een huurauto te laten bezorgen, volg je deze stappen:
- Zoek naar de gewenste huurauto en kies de optie “Bezorgen op voorkeurslocatie” in het filter bij “Levering”.
- Bekijk de leveranciers die de auto kunnen afleveren op je zakelijke of privé-adres. Let op eventuele kosten, deze vind je in de Productregels.
- Vul in het veld “Jouw aanvraag” alle benodigde informatie in, zoals het afleveradres en contactpersoon.
- Kies een geschikt tijdvenster van twee uur voor de aflevering. De leverancier heeft deze marge nodig om de auto op tijd te bezorgen.
- Zorg ervoor dat de huurauto kosteloos geparkeerd kan worden bij bezorging.
Hoe reserveer ik een huurauto?
Wil je een huurauto reserveren? Dat kan eenvoudig via de portal of de app.
Via de portal:
- Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Vervoer’.
- Druk op het groene plusje rechtsonder in het scherm om een nieuwe reservering te maken.
- Kies voor ‘Huurauto’ en selecteer ‘Ga verder’.
- Je wordt nu doorgestuurd naar het reserveringssysteem voor huurauto's.
Via de app
- Open de Reisbalans-app en ga naar 'Vervoer'
- Druk op 'Huurauto', waarna je doorverwezen wordt naar het boekingsportaal.
- Kies het type auto, de data en locatie die je voorkeur hebben.
- Selecteer een beschikbare auto uit de opties die verschijnen.
- Jouw huuraanvraag wordt doorgestuurd naar de autoverhuurder.
- Je reservering is pas definitief na goedkeuring en bevestiging door de verhuurder.
- Je ontvangt een bevestiging van je reservering per e-mail zodra deze definitief is."
Hoe zit het met de verzekering van een huurauto?
Alle huurauto's van onze partners zijn volledig WA-verzekerd. Dit is in Nederland wettelijk verplicht.
Hoe activeer ik de dienst Huurauto?
Om de dienst Huurauto te kunnen gebruiken, moet je eerst toestemming krijgen van je werkgever.
- Ga naar het menu in de Reisbalans portal of app.
- Kies voor 'Kaarten en diensten'.
- Klik op 'Huurauto' en druk op 'Aanvragen'.
- Vul je motivatie in en accepteer de voorwaarden.
- Je ontvangt een bevestigingsmail zodra je aanvraag is ingediend.
- Nadat je werkgever toestemming heeft gegeven, krijg je een tweede e-mail.
Daarna kun je de dienst Huurauto gebruiken via de Reisbalans portal of app.
Wat kan ik doen als mijn registratielink niet meer werkt?
Geen zorgen. Als je registratielink is verlopen, kun je eenvoudig een nieuwe aanvragen.
- Open de Check-app en klik op 'Login'.
- Druk vervolgens op 'Wachtwoord vergeten'.
- Vul het e-mailadres in waarmee je je wilde registreren.
Je ontvangt een nieuwe e-mail van Check met een link om je registratie af te ronden of je wachtwoord in te stellen.
Wat is Check en hoe werkt het?
Check is een mobiliteitsdienst waarmee je eenvoudig een deelscooter kunt huren in veel Nederlandse steden. Als je werkgever Check heeft geactiveerd binnen Reisbalans, kun je de dienst gebruiken voor je zakelijke ritten.
- Vraag Check aan via je Reisbalans omgeving.
- Download de Check app en loop naar een scooter bij jou in de buurt.
- Reserveer en start je rit via de app.
- Na afloop wordt je rit automatisch toegevoegd aan je ritoverzicht in Reisbalans, net als andere ritten.
Zo regel je jouw zakelijke scooterrit snel en gemakkelijk — zonder losse declaraties.
Wat gebeurt er met mijn Check-account als ik uit dienst ga bij mijn werkgever?
Als je uit dienst gaat bij je werkgever, blijft je Check-account actief. Vanaf dat moment worden je toekomstige facturen niet meer naar je werkgever gestuurd.
Wil je de mobiliteitsdiensten van Check blijven gebruiken? Voeg dan een nieuw e-mailadres en je eigen betaalmiddel toe. Dit regel je eenvoudig in de Check-app.
Waar kan ik een Check scooter in de buurt vinden?
Open de Check app om een overzicht te zien van alle Check scooterlocaties bij jou in de buurt.
Mijn vraag over Check staat hier niet tussen, wat moet ik doen?
Mis je een antwoord op je vraag over Check? Kijk dan eerst op de website van Check voor veelgestelde vragen: https://ridecheck.app/faq
Heb je een specifieke vraag over de koppeling tussen Check en Reisbalans?
Neem dan contact op met onze klantenservice. Je kunt ons altijd bereiken via klantenservice@reisbalans.nl of door te bellen naar 088 – 934 3456. We staan 24/7 voor je klaar.
Worden mijn ritten met Check vergoed door mijn werkgever?
De vergoeding van je ritten met Check hangt af van de afspraken die je met je werkgever hebt gemaakt. Vraag bij je werkgever na welke ritten wel of niet vergoed worden.
Wanneer zie ik mijn Check rit in de Reisbalans omgeving?
Het kan één tot twee dagen duren voordat je rit in Reisbalans staat. Daarna kun je de rit in je overzicht terugvinden.
Hoe gebruik ik Check?
Om Check te gebruiken, moet je eerst deze dienst activeren via de Reisbalans portal. Hierna kun je de deelscooters van Check gebruiken. Volg deze stappen:
- Download de Check app op je telefoon.
- Open de app en volg de instructies om een deelscooter te reserveren en te gebruiken.
Heb je vragen over het gebruik van Check? Kijk dan op hun pagina met veelgestelde vragen voor meer hulp.
Hoe activeer ik Check?
Als je werkgever Check voor je beschikbaar heeft gesteld, kun je de dienst activeren via de Reisbalans-portal.
- Ga naar ‘Kaarten en diensten’ en kies ‘Check’.
- Vul het formulier in om de dienst aan te vragen. Afhankelijk van de instellingen van je werkgever wordt je aanvraag automatisch goedgekeurd of moet je werkgever deze handmatig bevestigen.
- Zodra je aanvraag is goedgekeurd, ontvang je een e-mail met een persoonlijke registratielink. Let op: open deze link op je mobiele telefoon.
Registratie bij Check:
- Download de Check-app voor Android of iOS.
- Klik op de link in de e-mail om de registratie te starten. Let op: de link is 3 maanden geldig.
- Volg de stappen in de app om je registratie af te ronden.
Daarna kun je direct via de Check-app een scooter reserveren en gebruiken.
Wat moet ik doen als ik onderweg pech heb met mijn OV-fiets?
Heb je pech met je OV-fiets? Geen zorgen, dat lossen we samen op.
- Breng de fiets terug naar de stalling. Daar wordt hij kosteloos gerepareerd.
- Laat je de fiets ergens anders repareren? Houd er dan rekening mee dat deze kosten niet worden vergoed.
Controleer altijd de OV-fiets als je hem ophaalt. Merk je direct na het ophalen een probleem? Binnen 10 minuten kun je hem gratis omruilen voor een andere OV-fiets.
Met deze tips blijf je zonder zorgen op de fiets!
Wat moet ik doen als ik de OV-fiets te laat heb ingeleverd?
Als je de OV-fiets te laat inlevert, kunnen er extra kosten voor je zijn. OV-fiets rekent toeslagen in de volgende situaties:
- Lever je de fiets na 72 uur in, dan betaal je een extra toeslag per 24 uur.
- Breng je de fiets naar een andere locatie terug, dan komt er ook een toeslag bij.
- Lever je de fiets na 7 dagen niet in, dan krijg je een hoge boete.
Wil je meer weten over de OV-fiets en de bijbehorende kosten en boetes? Kijk dan op www.ov-fiets.nl.
Kan ik een OV-fiets reserveren?
Nee je kunt geen OV-fiets reserveren. Wel kun je in de Reisbalans-app zien hoeveel OV-fietsen er beschikbaar zijn op de locatie waar je wilt huren.
- Open de Reisbalans-app op je telefoon.
- Ga naar 'kaarten en diensten'
- Druk op 'OV-fiets'
- druk op 'Kies een locatie'
- Voer de locatie in bij 'Kies een locatie', of navigeer via het kaartje en druk op de locatiedruppel.
- Bekijk het aantal beschikbare OV-fietsen. Houd er rekening mee dat het aantal beschikbare fietsen dat je ziet soms kan afwijken van het werkelijke aantal. De gegevens worden elke 15 minuten geüpdatet en kunnen daardoor iets achterlopen.
Hoe lang kan ik mijn fiets in een beveiligde stalling laten staan?
Je kunt je fiets tot 28 dagen achter elkaar in een beveiligde fietsenstalling op het station laten staan.
Hoe zet ik mijn fiets goed op slot om een boete te voorkomen?
Zorg ervoor dat je geen boete van € 350,- voor een OV-fiets of € 1.750,- voor een OV-ebike krijgt, door de fiets op de juiste manier te gebruiken en op slot te zetten.
Zo start je de huur:
- Wees er zeker van dat de OV-fiets met het ringslot op slot staat voordat je deze meeneemt.
- Houd je Reisbalans mobiliteitskaart met de geactiveerde dienst ‘OV-fiets’ tegen het slot.
- Wacht tot het slotscherm een groen lampje laat zien. Dit betekent dat je huur is gestart.
Onderweg het slot openen:
- Gebruik alleen jouw mobiliteitskaart om het slot van de OV-fiets te openen.
- Houd je kaart tegen het slot om het ringslot weer te openen. Kijk naar het groene lampje.
- Om de ketting te verwijderen, druk je 3 seconden op de knop bij het slot. Een groen lampje zal branden, wat aangeeft dat je de ketting kunt losmaken.
Door deze stappen te volgen, gebruik je de OV-fiets of OV-ebike correct en voorkom je onnodige kosten!
Hoe huur ik een OV-fiets?
Wil je een OV-fiets huren voor het laatste deel van je reis? Met je mobiliteitskaart is dat eenvoudig.
Huren
- Ga naar een OV-fiets huurlocatie
- Open het slot van de OV-fiets door je mobiliteitskaart tegen het slot te houden Als het ringslot opent, is je huur gestart. Er knippert nu een groen lampje op het slot.
- Stel het zadel af op de juiste hoogte en je bent klaar om te gaan.
Slot tussentijds sluiten
- Druk drie seconden op de knop om de ketting van het slot te halen.
- Maak de fiets met het kettingslot ergens aan vast. Stop de ketting terug in het slot.
- Druk daarna kort op de knop. Het lampje op het slot knippert groen. Sluit het ringslot door de hendel aande rechterkant naar beneden te duwen. Houd je mobiliteitskaart tegen de kaartlezer op het fietsslot.
- Druk op de knop van het slot om de fiets te openen en je rit te starten.
- Wil je de fiets tijdelijk op slot zetten? Druk dan drie seconden op de knop.
- Houd je mobiliteitskaart opnieuw tegen de kaartlezer om weer verder te fietsen.
Fiets inleveren
- Belangrijk: Parkeer de fiets in de OV-fiets zone van de huurlocatie. Staat de fiets niet in de juiste zone? dan kan de huur niet afgesloten worden!
- Druk daarna kort op de knop. Het lampje knippert groen. Sluit het ringslot door de hendel aan de rechterkant naar beneden te duwen.
- Je huur stopt wanneer het ringslot is gesloten in de OV-fietszone van de huurlocatie. Het lampje op het slot knippert dan blauw en zo weet je zeker dat de fiets correct is ingeleverd. Je reis wordt correct geregistreerd in Reisbalans.
Wat is Donkey Republic?
Donkey Republic biedt deelfietsen aan in verschillende steden in Nederland. Als je werkgever deze dienst aanbiedt, kun je er gebruik van maken. De Donkey app is geïntegreerd in de Reisbalans app. Hierdoor kun je binnen de Reisbalans app een Donkey fiets reserveren, openen en op slot zetten. De ritten die je maakt, worden toegevoegd aan je ritoverzicht, net als bij onze andere diensten.
Wat moet ik doen als ik mijn Donkey fiets verlies tijdens de reservering.
Het is vervelend als je Donkey fiets kwijt raakt. Om een boete van €180,- te voorkomen, is het belangrijk dat je de fiets altijd veilig en op slot zet als je hem ergens parkeert tijdens je reservering. Zo voorkom je dat de fiets zomaar kan worden meegenomen en bespaar je jezelf onnodige kosten.
Waar vind ik een Donkey fiets in de buurt?
Je kunt makkelijk een Donkey fiets vinden via de Reisbalans app. Volg deze stappen:
- Open de app op je telefoon.
- Ga naar 'Vervoer'.
- Gebruik de 'Near me'-functie om de dichtstbijzijnde Donkey hubs te zien.
Mijn vraag over Donkey Republic staat hier niet tussen, wat moet ik doen?
- Bezoek de website van Donkey Republic voor antwoorden op veelgestelde vragen over hun diensten op https://help.donkey.bike/hc/nl
- Heb je vragen over de koppeling tussen Donkey Republic en Reisbalans? Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@reisbalans.nl.
- Je kunt ons ook 24/7 bellen op 088 – 934 3456.
Kan ik de Donkey fiets tijdens mijn reservering op slot zetten?
Ja, dat kan. Als je de fiets tijdens je reservering op slot wilt zetten, druk dan in de app binnen de reservering op het gesloten slotje. Je reservering blijft gewoon doorlopen en stopt pas als je deze in de app beëindigt.
Lukt het niet om de fiets via de app op slot te zetten? Schakel dan Bluetooth uit op je telefoon en duw de oranje hendel op het slot omlaag om de fiets handmatig te sluiten.
Wat moet ik doen als de Donkey fiets niet op slot gaat via Bluetooth?
Vervelend dat het niet lukt om de fiets via Bluetooth op slot te zetten. Gelukkig is er een eenvoudige oplossing:
- Probeer eerst de fiets via de Reisbalans app opnieuw met Bluetooth te vergrendelen. Zorg ervoor dat je dichtbij de fiets staat en dat Bluetooth op je telefoon is ingeschakeld.
- Lukt dit niet? Zet de fiets dan handmatig op slot door de oranje hendel omlaag te duwen.
Zo weet je zeker dat de fiets goed is afgesloten. Eventuele ritkosten stoppen automatisch zodra de fiets is vergrendeld.
Kan ik de Donkey fiets op slot zetten als mijn Bluetooth niet werkt?
Jazeker, ook zonder Bluetooth kun je de fiets veilig op slot zetten.
- Duw de oranje hendel van het slot omlaag.
- Houd de hendel naar beneden totdat het slot dichtklikt.
Hoe vraag ik Donkey Republic aan via Reisbalans?
Als je werkgever Donkey Republic voor je beschikbaar heeft gesteld, kun je dit eenvoudig aanvragen in de Reisbalans app of portal.
- Open de Reisbalans app.
- Druk rechtsonder op 'Meer'.
- Selecteer 'Diensten'.
- Kies 'Donkey' en vraag de dienst aan.
In de Reisbalans portal:
- Klik links in het menu op 'Onderdelen'.
- Vraag 'Donkey' aan onder 'Onderdelen aanvragen'.1. Klik links in het menu op 'Onderdelen'.
Zodra je werkgever je aanvraag heeft goedgekeurd, kun je gebruikmaken van Donkey Republic.
Hoe annuleer ik mijn Donkey-reservering?
- Open de Reisbalans-app op je telefoon.
- Druk op ‘Vervoer’ in de app.
- Ga naar ‘Openstaand’ en selecteer je huidige reservering.
- Druk op ‘Annuleren’ om je reservering te annuleren.
Hoe werkt het gebruik van een Donkey fiets?
- Open de Reisbalans app en ga naar 'Vervoer'. Druk op het plusje.
- Klik op 'Near me' en kies een Donkey hub locatie.
- Selecteer een beschikbare Donkey fiets en start je reservering.
- Begin de rit en open het fietsslot door in de app op het open slotje te klikken. Zorg dat je dicht bij de fiets bent en dat Bluetooth ingeschakeld is.
Controleer voor de rit de veiligheid van de fiets, zoals de wielen, het zadel en de ketting. Is er iets mis? Annuleer dan de reservering en kies, indien mogelijk, een andere fiets in de hub. Dit brengt geen extra kosten met zich mee.
Hoe stop ik mijn Donkey Republic reservering?
Je kunt je reservering eenvoudig beëindigen in de Reisbalans app.
- Zet de fiets terug in een Donkey hub en zet deze op slot.
- Open de Reisbalans app en ga naar 'Vervoer'.
- Klik op 'Openstaand' en selecteer je huidige reservering.
- Druk op 'Reservering beëindigen' om alles af te ronden.
Heb ik internet nodig om Donkey te gebruiken?
Ja, je hebt internet én Bluetooth nodig om een rit te starten, de fiets te openen en de rit te beëindigen. Om de fiets op slot te zetten, heb je geen Bluetooth of internet nodig.
Wat moet ik doen bij pech of schade aan een deelfiets?
Heb je pech met een (elektrische) fiets, zoals een lekke band of andere schade? Dat is natuurlijk erg vervelend. Hier is wat je kunt doen:
- Bel direct de Reisbalans klantenservice op 088 – 934 34 56. Zij helpen je verder.
- De klantenservice kan je reservering omboeken, zodat je hopelijk met een andere fiets je reis kunt voortzetten.
- Ze zorgen ervoor dat er iemand komt om de fiets te repareren.
Als het om een fiets van NS of Donkey Republic gaat:
- Neem contact op met de NS Klantenservice voor een OV-fiets via dit nummer: 030 - 751 51 55, lokaal tarief
- Benader de Donkey Republic Helpdesk voor hun fietsen via dit nummer: 085 - 8885 646, lokaal tarief
Hopelijk ben je snel weer op weg!
Hoe is de verzekering van de deelfietsen geregeld?
Alle e-bikes zijn tegen Casco- & WA-schade en diefstal verzekerd. Wij hanteren geen eigen risico bij een niet verwijtbare schade.
Hoe kan ik een deelfiets reserveren?
- Open de Reisbalans-app en druk op 'Vervoer'.
- Druk op het plusje onderaan het scherm.
- Kies vervolgens voor Deelvervoer
- Geef een vanaf en tot datum en -tijd in.
- Selecteer een beschikbare deelfiets.
- Druk op 'Bevestig reservering' om je reservering te voltooien.
Hoe wijzig of annuleer ik mijn fietsreservering?
- Fietsreservering wijzigen
Je kunt je fietsreservering niet zelf wijzigen. Bel de Reisbalans klantenservice op 088 – 934 34 56 om hulp te krijgen bij het aanpassen van je reservering.
- Fietsreservering annuleren
Annuleer je reservering eenvoudig zelf in de Reisbalans app, zolang de reservering nog niet is ingegaan. Reserveer een fiets alleen als je zeker weet dat je deze nodig hebt. Door vlak voor vertrek te annuleren, kun je anderen benadelen.
- Reserveringsstatussen
- Gereserveerd: De reservering is aangemaakt maar wacht nog op bevestiging van de beheerder.
- Bevestigd: Je reservering is goedgekeurd door de beheerder.
- Gestart: Je huidige reservering is actief.
- Afgerond: De reservering is voltooid.
- Geannuleerd: De reservering is door jou of de beheerder geannuleerd.
Hoe haal ik een deelfiets van het slot?
Je kunt de deelfiets makkelijk via de Reisbalans app ontgrendelen. Volg deze stappen om de fiets van het slot te halen:
- Zorg dat Bluetooth aanstaat op je telefoon.
- Open de Reisbalans app en druk op ‘Vervoer’.
- Ga naar je huidige reservering.
- Druk op de groene knop ‘Reservering starten’ als je deze nog niet gestart hebt.
- Ontgrendel de fiets door op de blauwe knop ‘Ontgrendelen’ te drukken.
Werkt het niet? Probeer dan Bluetooth uit en weer aan te zetten of herstart de Reisbalans app.
Hoe zet ik een deelfiets op slot?
- Open de Reisbalans app en druk op 'Vervoer'
- Druk op jouw lopende deelfiets-reservering
- Vergrendel de fiets door op de knop 'Verhrendelen' te drukken en sluit het fietsslot met de hand.
Hoe stop ik mijn deelfietsreservering?
1. Breng de deelfiets terug naar de thuislocatie.2. Is het een e-bike? Laad dan altijd de accu op.3. Open de Reisbalans app en druk op 'Vervoer'.4. Druk op je reservering.5. Vergrendel de fiets door op de blauwe knop 'Vergrendelen' te drukken en sluit het fietsslot met de hand.6. Stop de reservering door op 'Reservering stoppen' te drukken.7. Druk op 'Bevestigen' om de actie af te ronden.
Wat als mijn registratielink niet meer werkt?
Geen zorgen als je registratielink niet meer werkt, dat los je zo op:
1. Ga naar de website van MyWheels.
2. Klik rechtsboven op 'Inloggen'.
3. Kies dan voor 'Wachtwoord vergeten'.
4. Vul je e-mailadres in.
Je ontvangt een e-mail van MyWheels met een nieuwe link om je wachtwoord te herstellen.
Wat zijn de kosten voor het gebruik van een MyWheels deelauto?
- Breng de deelfiets terug naar de thuislocatie.
- Is het een e-bike? Laad dan altijd de accu op.
- Open de Reisbalans app en druk op 'Vervoer'.
- Druk op je reservering.
- Vergrendel de fiets door op de blauwe knop 'Vergrendelen' te drukken en sluit het fietsslot met de hand.
- Stop de reservering door op 'Reservering stoppen' te drukken.
- Druk op 'Bevestigen' om de actie af te ronden.
Wat is MyWheels?
MyWheels zorgt ervoor dat je makkelijk een deelauto kunt reserveren in heel Nederland, ideaal voor zowel korte als lange ritten. Als je werkgever MyWheels heeft geactiveerd bij Reisbalans, kun je deze dienst via onze app of portal aanvragen. Reserveer vervolgens je auto en begin je rit met de MyWheels-app. Elke rit wordt automatisch toegevoegd aan je ritoverzicht, net zoals bij onze andere diensten.
Wat moet ik doen met mijn MyWheels-account als ik uit dienst ga bij mijn werkgever?
- Als je bij je werkgever uit dienst gaat, blijft je MyWheels-account actief. De facturen worden alleen niet meer naar je werkgever gestuurd.
- Wil je MyWheels blijven gebruiken? Voeg dan een persoonlijk e-mailadres en eigen betaalmiddel toe in de MyWheels-app of via de portal.
Waar vind ik een MyWheels auto in de buurt?
Je kunt alle MyWheels locaties bekijken op de MyWheels website of in hun app. Wil je weten waar MyWheels en andere deelauto’s bij jou in de buurt staan via de Reisbalans app? Volg dan deze stappen:
- Open de app en ga naar 'Vervoer'.
- Klik op het groene plusje.
- Kies 'In de buurt' om deelauto’s in jouw omgeving te vinden.
Mijn vraag over MyWheels staat hier niet tussen, wat moet ik doen?
Heb je vragen over hoe je MyWheels gebruikt? Neem dan een kijkje bij de veelgestelde vragen op de website van MyWheels: https://help.mywheels.nl/nl/
Heb je een vraag over de koppeling tussen MyWheels en onze app of portal? Neem dan contact op met onze klantenservice via mail of telefoon. Je vindt de contactgegevens onderaan deze pagina. We zijn er 24/7 voor je.
Krijg ik mijn MyWheels ritten vergoed van mijn werkgever?
De vergoeding voor jouw MyWheels-ritten hangt af van de afspraken die je hebt met je werkgever. Vraag bij je werkgever na welke ritten wel en niet worden vergoed.
Wat kan ik doen als ik geen e-mail van MyWheels ontvang na mijn aanvraag via Reisbalans?
Vervelend dat je geen e-mail ontvangt. Heb je al in je spam gekeken? Heb je dit gecontroleerd, maar nog steeds geen e-mail ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice. We kijken dan met je mee en helpen je verder. Bel ons op 088 – 934 3456 of mail naar klantenservice@reisbalans.nl.
Hoe lang duurt het voordat ik mijn MyWheels rit terugzie in de Reisbalans app of portal?
Het kan één tot twee dagen duren voordat je MyWheels rit in de Reisbalans app of portal verschijnt. Je vindt de rit dan terug in je overzicht.
Hoe vraag ik MyWheels aan als ik al een account heb met mijn privé e-mailadres?
Heb je al een privéaccount bij MyWheels? Geen zorgen, je kunt gewoon een zakelijke account aanvragen via je Reisbalans-omgeving. Volg deze stappen:
- Log in bij Reisbalans
- Ga naar ‘Kaarten en diensten’ en kies voor ‘MyWheels’.
- Wacht op de activatie email van MyWheels en klik op 'Uitnodiging accepteren'
Je rijbewijsnummer in beide accounts zorgt ervoor dat je privé- en zakelijke accounts automatisch aan elkaar gekoppeld worden. In je MyWheels-account zie je nu beide abonnementen. Afhankelijk van welke rit je wilt boeken, kies je voor het juiste account: privé of zakelijk.
Hoe vraag ik MyWheels aan als ik al een account heb met mijn zakelijk e-mailadres?
Je kunt nog steeds MyWheels aanvragen, ook al heb je al een account met je zakelijke e-mailadres. Volg deze stappen:
- Log in bij Reisbalans
- Klik op 'Kaarten en diensten'.
- Kies onder 'Aan te vragen' voor MyWheels
- Wacht op de activatiemail van MyWheels en klik op 'Uitnodiging accepteren'.
- Hiermee koppel je het zakelijke betaalmiddel aan je bestaande MyWheels-account.
Hoe maak ik gebruik van MyWheels?
Zodra je MyWheels via onze portal hebt geactiveerd, kun je de dienst gebruiken. Volg deze stappen om een deelauto van MyWheels te gebruiken:
- Download de MyWheels-app op je telefoon.
- Open de app en log in met je accountgegevens.
- Zoek een beschikbare auto in jouw buurt en reserveer deze.
Heb je nog vragen over het gebruik van MyWheels? Neem dan een kijkje op de veelgestelde vragen-pagina van MyWheels: https://help.mywheels.nl/nl/
Hoe activeer je MyWheels vanuit de Reisbalans app?
Als je werkgever MyWheels voor je heeft geactiveerd, kun je deze dienst zelf aanvragen. Volg deze stappen:
- Ga naar de Reisbalans-portal en kies 'Kaarten en diensten'.
- Selecteer 'MyWheels' en vul het aanvraagformulier in.
- Afhankelijk van de instellingen van je werkgever wordt je aanvraag automatisch goedgekeurd of moet er eerst toestemming gegeven worden door je werkgever.
- Na goedkeuring ontvang je een bevestiging per e-mail.
- Installeer de MyWheels-app en maak een account aan.
- Na activatie via de Reisbalans-portal kun je in de MyWheels-app eenvoudig een auto reserveren en gebruiken.
Wat kan ik doen als mijn registratielink niet meer werkt?
Geen zorgen als je registratielink verlopen is. Je kunt nog steeds inloggen door je wachtwoord te herstellen.
- Ga naar de website van Greenwheels.
- Klik rechtsboven op 'Inloggen'.
- Klik op 'Wachtwoord vergeten'.
- Vul je e-mailadres in.
Je ontvangt dan een e-mail van Greenwheels met een link om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
Wat zijn de kosten voor het huren van een Greenwheels-auto via Reisbalans?
Voor het huren van een Greenwheels-auto via Reisbalans gelden de volgende tarieven:
- Compacte auto
- Uurtarief: €4,-
- Km-prijs: €0,40
- Starttarief inclusief afkoop eigen risico: €3,09
- Maximaal dagtarief: €56,23
- Premium auto groot
- Uurtarief: €5,50
- Km-prijs: €0,45
- Starttarief inclusief afkoop eigen risico: €3,09
- Maximaal dagtarief: €67,70
Deze categorieën omvatten de volgende auto's:
- Compacte auto: VW up!, VW e-up!, Skoda CITIGOe, SEAT Mii electric, Toyota Yaris, Renault Kangoo E-tech electric
- Premium auto: VW ID.3, VW Golf Variant, VW Golf 7, VW Caddy/Caddy cargo
Waar kan ik een Greenwheels auto in de buurt vinden?
Je kunt eenvoudig bekijken waar Greenwheels auto's staan. Bezoek de Greenwheels website of gebruik hun app voor een overzicht van alle locaties.
Wil je ook andere deelauto’s in de buurt zien? Gebruik de Reisbalans app:
- Open de app en ga naar 'Vervoer'.
- Klik op het groene plusje.
- Kies 'In de buurt' om deelauto’s in jouw omgeving te vinden.
Wat gebeurt er met mijn Greenwheels-account als ik uit dienst ga bij mijn werkgever?
Als je stopt met werken bij je werkgever, blijft je Greenwheels-account gewoon actief. De facturen worden alleen niet meer naar je werkgever gestuurd.
Wil je Greenwheels blijven gebruiken? Voeg dan een nieuw e-mailadres en je eigen betaalmiddel toe in de Greenwheels-app of via de portal.
Kom je er niet uit? Bezoek dan de FAQ-pagina op de Greenwheels-website: https://www.greenwheels.nl/help