Gemeente Hengelo

“Complete mobiliteit verduurzamen met Reisbalans"

De gemeente Hengelo is in februari 2020 gestart met de mobiliteitsoplossing van Reisbalans, waarbij de gemeente in één keer haar hele mobiliteit heeft verduurzaamd. Marco Hoendervangers, Teammanager IT bij Hengelo, vertelt hoe dit verlopen is en hoe ze de samenwerking met Reisbalans hebben ervaren.

gemeente-hengelo-auto
Toonaangevende klanten
auto-gemeente-hengelo-klant-reisbalans

Het juiste moment voor een nieuw mobiliteitsbeleid

‘Voorheen had de gemeente Hengelo niet echt een mobiliteitsbeleid. werknemers konden gebruikmaken van een NS-businesscard voor zakelijke ritten. Daarnaast hadden we 12 gewone fietsen. Ook waren er verschillende afdelingen die eigen auto’s hadden, maar die waren beperkt beschikbaar voor mensen buiten die afdeling. Wat er in de praktijk gebeurde is dat werknemers over het algemeen een eigen auto meenamen voor zakelijke ritten, en achteraf de kilometers declareerden’, vertelt Marco.

In februari 2020 is gemeente Hengelo verhuisd naar een nieuwe huisvesting in de binnenstad. Dat bleek het ideale moment om de mobiliteitsbehoefte van de werknemers tegen het licht te houden. Marco Hoendervangers: “Het nieuwe kantoor ligt ook wat centraler en is beter bereikbaar. Daardoor zien we dat werknemers sowieso andere keuzes maken als het gaat om woon-werkverkeer, nu het kantoor beter bereikbaar is met het openbaar vervoer. Verder zien we dat de mobiliteitsmarkt heel erg in beweging is, en dat biedt nieuwe mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan elektrisch rijden of deelvervoer.

Uitgangspunten van het mobiliteitsbeleid

Het nieuwe mobiliteitsbeleid van gemeente Hengelo kent een aantal uitgangspunten. Op de eerste plaats willen ze een duurzame oplossing. ‘We waren op zoek naar een flexibele en gebruiksvriendelijke oplossing die ook aansluit op de behoefte van onze organisatie. Verder wilden we graag één leverancier. Via een aanbesteding zijn we uitgekomen bij Reisbalans. Zo kunnen we nu snel en flexibel inspelen op de behoefte van de werknemers.’

De gemeente heeft nu een oplossing waarin ze een vast bedrag per jaar betalen voor het verzorgen van alles rond de mobiliteit van de werknemers. ‘We zijn geen eigenaar meer van leasecontracten of auto’s. Dat maakt dat we snel en flexibel kunnen inspelen op de behoefte van onze organisatie.’

De uitdaging bij veranderingen

‘Reisbalans is goed geland in de organisatie. Toch hebben we ook wel uitdagingen gehad, bijvoorbeeld in het vinden van de juiste balans tussen gebruiksvriendelijkheid en duurzaamheid. Sommige collega’s vonden het in het begin nog niet zo fijn dat zij geen ‘eigen’ auto meer ter beschikking hadden. Dus om dat te tackelen hebben we die werknemers actief vanaf het begin meegenomen bij het proces, en de keuzes die we daarin gemaakt hebben.’

Implementatie van Reisbalans

‘Het implementatietraject is goed verlopen. We hebben via demodagen de werknemers kennis laten maken met de mogelijkheden die de nieuwe mobiliteitsoplossing biedt.’ Tijdens de eerste dagen was er iemand van Reisbalans aanwezig om de eerste vragen te beantwoorden.

De toekomst van mobiliteit in Hengelo

‘We hebben nu de eerste stap gemaakt, maar we zijn zeker niet klaar.’ De gemeente wil samen met Reisbalans het reisgedrag verder verduurzamen. Daarnaast willen ze deelvervoer breder inzetten. ‘Denk dan bijvoorbeeld aan inzet in weekenden en avonduren. Maar ook inzet voor andere doelgroepen. Dat zouden mensen met een uitkering kunnen zijn, of partners van ons die ook een vervoersbehoefte hebben.’

Tips over mobiliteitsvraagstukken

Marco Hoendervangers geeft nog een aantal tips voor bedrijven die overwegen om hun mobiliteitsbewegingen te verduurzamen. ‘Mijn eerste tip is: kijk vooral goed mee met andere organisaties en de behoefte die daar leeft. Betrek je werknemers ook actief bij het proces, zodat je daarna een oplossing hebt die aansluit op wat zij willen hebben. Daarnaast komen er steeds nieuwe en slimme duurzame oplossingen op de markt, dus kijk ook vooral wat de markt biedt, want dat kan vandaag anders zijn dan morgen.’

Nieuwe stappen in onze samenwerking

Recent zijn we begonnen met het verder uitbreiden van de verduurzaming van mobiliteit binnen Hengelo. De gemeente krijgt er nog meer deelauto’s en -fietsen bij waarmee werknemers kunnen reizen.

In juli 2023 is gemeente Hengelo samen met Reisbalans, Aon, RDW en Axxel gestart met een pilot. Werknemers van de gemeente mogen de elektrische deelauto’s en -fietsen tijdens de pilot ook privé gebruiken in de weekenden van vrijdagmiddag tot en met maandagochtend. Gemeente Hengelo hoopt hiermee duurzaam deelvervoer in de gemeente te stimuleren en de bezettingsgraad van de auto’s optimaal te benutten.

Naast deelmobiliteit is de pilot ook bedoeld om de eerste stappen te zetten richting ontwikkeling van de persoonsgebonden mobiliteitsverzekering. Tijdens de pilot wordt via een koppeling getest of iemand in het bezit is van een ‘fictieve mobiliteitsverzekering’. Hiermee worden de eerste technische stappen gezet om individuen te verzekeren in plaats van voertuigen bij het gebruik van deelvervoer, wat kan leiden tot betere verkeersveiligheid en betaalbaarheid van deelvervoer in de toekomst.