Veel organisaties staan voor de uitdaging om hun totale CO2-uitstoot te verminderen, om hun eigen doelstellingen te halen of om uiteindelijk te voldoen aan wet- en regelgeving. Een belangrijke stap daarin is het verduurzamen van de mobiliteit van medewerkers. Dit zorgt bij veel bedrijven namelijk voor een relatief groot aandeel van de totale uitstoot. Gemiddeld gezien over heel Nederland is mobiliteit verantwoordelijk voor 18% van de totale uitstoot, waarvan 45% voortkomt uit de zakelijke mobiliteit van medewerkers.

Elke sector heeft zijn eigen unieke uitdagingen op weg naar duurzamere zakelijke mobiliteit. In deze blog bespreken we de uitdagingen die komen kijken bij het verduurzamen van mobiliteit binnen drie sectoren: de zorg, zakelijke dienstverlening en gemeenten.

 

De Zorg

De zorgsector heeft een enorm mobiliteitsvraagstuk. Ziekenhuizen en andere zorginstellingen hebben te maken met een groot aantal medewerkers dat dagelijks naar verschillende locaties moet reizen.

Dit resulteert in aanzienlijke parkeerdruk en een grote vraag om mobiliteit. Daarnaast zijn ambulante zorgmedewerkers altijd onderweg naar cliënten, wat zorgt voor een grote mobiliteitsvraag én vooral ook voor een groot administratief vraagstuk. Onze klant Middin kaartte dit probleem eerder al eens aan in deze klantcase.

Een uitdaging voor de zorgsector om de zakelijke mobiliteit van medewerkers te verduurzamen is het feit dat zorg altijd op locatie verleend moet worden. In andere sectoren kan worden ingezet op thuiswerken en het verminderen van de reisbewegingen van medewerkers. In de zorg is dat meestal geen optie. Toch heeft ook de zorgsector genoeg mogelijkheden om de mobiliteit van medewerkers te verduurzamen.

Als het gaat om de mobiliteit van ambulante medewerkers kan er ingezet worden op duurzamere vervoermiddelen. Zij moeten altijd naar cliënten kunnen reizen, maar door hier bijvoorbeeld elektrische auto’s voor in te zetten kunnen deze reizen verduurzaamd worden. Voor zorgmedewerkers die naar een vaste locatie zoals een ziekenhuis moeten reizen, zijn meer mogelijkheden. Zo kan hier ingezet op fietsen door middel van een hogere vergoeding, op carpoolen of kan toegang tot het openbaar vervoer geboden worden. Hiermee kan de zorgsector de uitstoot uit de zakelijke mobiliteit van medewerkers verminderen, maar bijvoorbeeld ook de parkeerdruk bij zorginstellingen verlagen.

 

Zakelijke dienstverlening

De zakelijke dienstverlening sector is erg gevarieerd. De bedrijven binnen deze sector verschillen veel van elkaar en hebben uiteenlopende uitdagingen als het gaat om mobiliteit. Zo is het verduurzamen van mobiliteit een uitdaging, maar ook het dinsdag-donderdag file en kantoorbezetting probleem, parkeerdruk en de administratiedruk die bij dat alles komt kijken.

De variatie binnen deze sector betekent veel maatwerk als het gaat om het verduurzamen van de mobiliteit. Aan de andere kant betekent dit ook dat er veel verschillende oplossingen mogelijk zijn. In andere sectoren zijn de reisbewegingen vaak noodzakelijk, maar in de zakelijke dienstverlening sector is het bijvoorbeeld beter mogelijk om in te zetten op thuiswerken. Door vergoedingen slim in te zetten of door afspraken te maken over de dagen waarop vergaderingen plaatsvinden, kan thuiswerken bevorderd worden. Niet alleen zorgt dit voor minder uitstoot, het kan ook helpen om fileproblemen, parkeerdruk, een tekort aan werkplekken en drukte in het openbaar vervoer op te lossen.

Naast het inzetten op thuiswerken kunnen bedrijven in deze sector ook verduurzamen door medewerkers meer opties te bieden waarop zij kunnen reizen. Zo kan toegang gegeven worden tot het openbaar vervoer, kan fietsen gestimuleerd worden of kunnen deelvervoermiddelen ingezet worden.

Een organisatie in deze sector die al veel inzet op duurzame mobiliteit, is de ANWB. Als onderdeel van de coalitie ‘Anders reizen’ zetten zij in op het bieden van duurzame mobiliteitsopties voor hun medewerkers. Daarnaast helpt hun nieuwe mobiliteitsbeleid bijvoorbeeld met hun uitdagingen rond parkeren, kantoorbezetting en flexibel reizen. Meer over de ANWB zie je in de klantcase op onze website.

 

Gemeenten

Voor gemeenten geldt vaak dat zij, net als de zakelijke dienstverlening sector, veel mogelijkheden hebben om de CO2-uitstoot uit zakelijke mobiliteit te verminderen. Zowel het faciliteren in duurzame vervoermiddelen als het stimuleren van thuiswerken zijn voor gemeenten mogelijk. Wat de behoeften voor gemeenten anders maakt, is dat zij een voorbeeldfunctie hebben en innovatie willen laten zien. Veel gemeenten willen het goede voorbeeld geven met een duurzaam, vitaal en vooruitstrevend mobiliteitsbeleid. Dit vraagt om een innovatieve mobiliteitsoplossing waarmee medewerkers van gemeenten flexibel zijn in de manier van reizen en altijd voor de meest duurzame optie kunnen kiezen.

Voor een brede mobiliteitsvraag als die van gemeenten zijn veel verschillende oplossingen mogelijk. Zo kunnen gemeenten inzetten op thuiswerken of op het stimuleren van fietsen. Door de centrale en bereikbare ligging die een gemeente vaak heeft, is het stimuleren van het openbaar vervoer voor gemeenten in het bijzonder een mooie kans. Ook kunnen gemeenten eigen deelbare auto’s en fietsen inzetten, die medewerkers gemakkelijk kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld zakelijke ritten. Op onze gemeenten pagina zie je meer over hoe onze klanten gemeente Roosendaal en gemeente Hengelo al deze mobiliteitsoplossingen gebruiken en zo samen met Reisbalans een duurzaam mobiliteitsbeleid bieden aan hun medewerkers.

Misschien vind je dit ook interessant:

Hoe werkgevers het file- en parkeerprobleem kunnen helpen oplossen

Lees verder

Duurzame mobiliteit: uitdagingen en oplossingen voor drie sectoren

Lees verder
Vrouw bij een bushalte

Alles wat je moet weten over OVpay voor zakelijk gebruik

Lees verder
Vrouw werkt aan een bureau.

Belangrijke fiscale wijzigingen voor werkgevers in 2024

Lees verder
Man reist zakelijk

Top 4 grote vragen bij bedrijven rond de CO2-rapportageplicht

Lees verder