De afgelopen jaren werden er in Nederland steeds meer brede, ononderbroken fietspaden tussen verschillende steden gebouwd; de zogenaamde fietssnelweg. fietssnelwegen zijn speciale fietspaden of routes die ontworpen zijn om snelle, directe, en comfortabele fietsverbindingen tussen steden en belangrijke locaties mogelijk te maken. Ze zijn bedoeld om de mobiliteit per fiets te bevorderen en een duurzaam alternatief te bieden voor autoverkeer.

In Nederland worden fietssnelwegen steeds meer erkend als een belangrijk onderdeel van het mobiliteitsnetwerk, waardoor fietsers efficiënter en veiliger grotere afstanden kunnen afleggen.

Fietssnelweg versus fietspad

Maar wat onderscheidt een fietssnelweg van een gewoon fietspad? Het belangrijkste verschil tussen een fietssnelweg en een regulier fietspad ligt in hun functie, ontwerp en gebruik.

Fietssnelwegen zijn ontworpen als snelle, directe en efficiënte fietsroutes voor langere afstanden tussen steden en belangrijke locaties, terwijl een fietspad meer bedoeld is voor lokale verplaatsing, recreatief fietsen of kortere afstanden. Fietssnelwegen hebben over het algemeen een hoogwaardige infrastructuur. Ze zijn breed, goed geasfalteerd, goed verlicht en vaak gescheiden van het autoverkeer om de veiligheid te vergroten, terwijl fietspaden kunnen variëren in breedte, oppervlak en kwaliteit.

Grotere behoefte door opmars elektrische fiets

Fietssnelwegen zijn dus erop gebouwd om de fietser zo snel mogelijk van A naar B te krijgen, zonder onderbrekingen of verlies van snelheid. Hiermee hoopt de overheid werknemers een goed alternatief voor woon-werk verkeer te bieden. Momenteel pakt zo’n 60% van de werknemers de auto voor afstanden onder 15 kilometer, een route die ook afgelegd kan worden met een (elektrische)fiets.

Door de opmars van de elektrische fiets is het voor medewerkers makkelijker geworden om langere afstanden tussen steden ook per fiets af te leggen. Dat vergroot het nut van een fietssnelweg aanzienlijk. Elektrische fietsen vergroten de reikwijdte en snelheid waarmee mensen fietsen. Hierdoor kunnen fietssnelwegen aantrekkelijker worden voor een breder publiek, inclusief mensen die anders niet snel lange afstanden zouden fietsen. De vraag naar goede fietssnelwegen is daarom ook groter dan voor de populariteit van de elektrische fiets.

Zoals op elke weg, zijn er bepaalde regels waar bestuurders zich aan moeten houden. In dit geval zijn de regels hetzelfde als op een fietspad. Dit betekent dat bromfietsen met een gele kentekenplaat niet op een fietssnelweg mogen rijden, maar snorfietsen wel zijn toegestaan. Ook speed pedelecs zijn welkom op de fietssnelweg.

Stimuleer medewerkers om voor de fiets te kiezen

Met de komst van betere fietspaden, wordt het makkelijker voor jou als werkgever om duurzaam, vitaal fietsgebruik onder medewerkers te stimuleren. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen:

  • Bied fiscaal voordelige regelingen aan, zoals een fietsplan waarbij medewerkers met belastingvoordeel een fiets kunnen aanschaffen. Overweeg ook faciliteiten zoals fietsenstallingen, douches en kleedruimtes.
  • Implementeer een fietsleaseprogramma waarbij medewerkers een fiets kunnen leasen met belastingvoordelen. Dit maakt het voor hen gemakkelijker om een kwalitatieve fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer.
  • Of bied een (hogere) kilometervergoeding aan voor medewerkers die met de fiets naar het werk komen. Dit kan een extra stimulans zijn voor werknemers om de fiets te kiezen boven andere vervoermiddelen.

Misschien vind je dit ook interessant:

Hoe de CSRD voor jouw MKB relevant is én kansen biedt

Lees verder

Hoe werkgevers het file- en parkeerprobleem kunnen helpen oplossen

Lees verder

Duurzame mobiliteit: uitdagingen en oplossingen voor drie sectoren

Lees verder
Vrouw bij een bushalte

Alles wat je moet weten over OVpay voor zakelijk gebruik

Lees verder
Vrouw werkt aan een bureau.

Belangrijke fiscale wijzigingen voor werkgevers in 2024

Lees verder