De afgelopen jaren werden er in Nederland steeds meer brede, ononderbroken fietspaden tussen verschillende steden gebouwd; de zogenaamde fietssnelweg. Dit initiatief van de overheid heeft als doel om het gebruik van de fiets voor woon-werk verkeer te bevorderen en zijn dus compleet ingericht op het afleggen van lange afstanden.

Fietssnelweg versus fietspad

Maar wat onderscheidt een fietssnelweg van een gewoon fietspad? Fietssnelwegen.nl beschrijft de fietssnelweg als volgt:

“Een fietssnelweg is een fietspad dat alleen toegankelijk is voor fietsverkeer (en daarmee gelijkgestelden) en is dus niet bestemd voor snel gemotoriseerd verkeer (zoals auto’s, motoren, bromfietsen, bussen en vrachtwagens).

Het ‘snelle’ karakter van de fietssnelweg zit niet in een hogere maximumsnelheid (voor zover van toepassing), maar dat er geen kruisingen zijn met gemotoriseerd verkeer, een beter wegdek (bij voorkeur asfalt) en geen verkeerslichten. Hierdoor wordt een hogere gemiddelde snelheid bereikt.”
Bron: fietssnelwegen.nl

Ondanks dat er geen officiële definitie voor een fietssnelweg is, hebben de paden wel een aantal opvallende kenmerken:

  • Breder dan gemiddelde fietspaden, gemaakt van een glad wegdek (asfalt of beton)
  • Zo min mogelijk kruisingen of verkeerslichten
  • Indien er kruisingen zijn, heeft de fietser vaak voorrang
  • Flauwe bochten om veilig in te halen en geen snelheid te verliezen
  • Vaak hetzelfde traject als een spoorweg, kanaal of autosnelweg
  • Soms aangeduid met een F-nummer, vaak als ze parallel aan een A- of N-weg liggen

Snel lange afstanden afleggen

Fietssnelwegen zijn dus erop gebouwd om de fietser zo snel mogelijk van A naar B te krijgen, zonder onderbrekingen of verlies van snelheid. Hiermee hoopt de overheid werknemers een goed alternatief voor woon-werk verkeer te bieden. Momenteel pakt zo’n 60% van de werknemers de auto voor afstanden onder 15 kilometer, een route die ook afgelegd kan worden met de fiets.

Er zijn al een flink aantal fietssnelwegen door heel Nederland te vinden:

Bron: fietssnelwegen.nl

De langste ononderbroken routes zijn momenteel te vinden in Almere (12 km), Tilburg (8 km) en Amersfoort (4 km).

Zoals op elke weg, zijn er bepaalde regels waar bestuurders zich aan moeten houden. In dit geval zijn de regels hetzelfde als op een fietspad. Dit betekent dat bromfietsen met een gele kentekenplaat niet op een fietssnelweg mogen rijden, maar snorfietsen wel zijn toegestaan. Ook speed pedelecs zijn welkom op de fietssnelweg.

Pak de fiets!

De fietssnelweg is dus een uitstekend middel om fietsgebruik meer te stimuleren. Fietsers kunnen veilig en ononderbroken reizen en zeker met een elektrische fiets zullen zij sneller op hun eindbestemming aankomen.

Ook voor uw organisatie kan het stimuleren van fietsgebruik zeer interessant zijn. Zo is het binnen de stad vaak het snelste vervoermiddel en heeft een fiets natuurlijk geen Co2-uitstoot. Ook zorgt de beweging voor een betere vitaliteit van de werknemer, wat bespaart op gezondheidszorg. In combinatie met het OV of een deelauto, kunnen werknemers die dag ook gewoon een zakelijke rit maken.

 

Wilt u weten hoe u fietsgebruik binnen uw organisatie kan stimuleren?

Neem dan contact met ons op om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen.

Misschien vind je dit ook interessant:

Vrouw werkt aan een bureau.

Belangrijke fiscale wijzigingen voor werkgevers in 2024

Lees verder
Man reist zakelijk

Top 4 grote vragen bij bedrijven rond de CO2-rapportageplicht

Lees verder
Man reist met het OV

Zo maak je het woon-werkverkeer van je medewerkers duurzaam én gemakkelijk

Lees verder
Deelvervoer

Van deur tot deur comfortabel reizen: deelvervoer als last mile oplossing

Lees verder
Pim de Weerd, Programma Manager Mobiliteit bij ASML.

In gesprek met Pim de Weerd over het snel veranderende landschap van de zakelijke mobiliteit

Lees verder